آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

آیا ما از نمایشگر کمتر یاد می گیریم؟ (three)

آیا ما از نمایشگر کمتر یاد می گیریم؟ (three)

در مطالب قبلی برای جواب به پرسش آیا ما از نمایشگر کمتر یاد می گیریم؟ سوالاتی مطرح شد و معلوم شد که بله مطالعه از ورژن چاپی راحت تر به ما می آموزد پیشتر مابقی دلایل ممکن انتشار یافته به وسیله پژوهش های مختلف مطرح شده است …

در نوشته قبل تحت عنوانآیا ما از نمایشگر کمتر یاد می گیریم؟ (۱) با عرضه پرسشی و سعی در جواب دادن به آن به روند بررسی این پژوهش پرداختیم، در قسمت دوم  نوشته که قادر اید از اینجا بخوانید، معلوم شد که پژوهش های متعدد حاکی از آن است که یادگیری از ورژن های چاپی بهتر از صفحات دیجیتالی است و عنوان شد که دانش پژوهان با اینکه دلیل موجه و قطعی نیافته اند با اینحال سعی کرده اند دلایل ممکن را عنوان کنند که از آن جمله به سرعت مطالعه و تنظیمات صفحه اشاره شد پیشتر مابقی عوامل عنوان خواهد شد:

 

جهت یابی:

دنبال کردن محتوای روی نمایشگر دیجیتالی اغلب سخت ساز است، این امر به ویژه وقتی که خوانندگان قصد مرور کردن مجددا یک محتوای ویژه را دارند گسترش می یابد.

 

 

تحت نام مثال در زمان خواندن یک PDF شما تنها قادر اید یک بخش از آن را روی صفحه مشاهده نمائید و برای دیدن صفحات بیشتر نیاز به حرکت بر روی PDF دارید، همزمان با اینکه همراه با هم قرار دادن یا ورق زدن و مقایسه مطالب در ورژن های چاپی بسیار ساده تر است، به علاوه از طرف دیگر از روی کاغذ گویی شما اشراف بیشتری بر نحوه سازمان یافتن و کل سند خود دارید و به سادگی قادر اید بین بخش های مختلف و صفحات متعدد مرور داشته باشید و یک قسمت را مجددا خوانی کنید (قادر اید از اثرات یادگیری دیدن بخش های دیگر، لحظه مطالعه یک قسمت- یا جدول – استفاده کنید).

 

وقتی شما از روی ورق می خوانید زودتر یاد می گیرید! دلیل منطقی و روشنی نیست.تنها نتایج نشان می دهد که چاپ از راه هایی به حافظه کمک می کند که یقینا ورژن دیجیتالی این کار را نمی کند! دانش پژوهان بر این باورند که ورژن چاپی برای تعیین محل محتوا و سازماندهی ذهن در حال یادگیری و قرار دادن مطالب در حافظه بلند مدت یاری می رساند

غیر از این، برنامه های الکترونیکی امکان دارد با کمبود ابزارهای حافظه و یادگیری مواجه باشند، مانند بررسی سرفصل سند و سازمان، یا اشاره به بخشهای قبلی. و یا امکان دارد یادداشت برداری به سادگی ورژن چاپی وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

حافظه

عده ای بررسی ها نشان می دهد ورژن چاپی بیش از خواندن از نمایشگر دیجیتالی برای به خاطر سپردن معلومات به شما کمک می کند، این بدان معناست که وقتی شما از روی ورق می خوانید زودتر یاد می گیرید! دلیل منطقی و روشنی برای این امرو نیست.تنها نتایج حاکی از آن است که چاپ از راه هایی به حافظه کمک می کند که یقینا ورژن دیجیتالی این کار را نمی کند ! دانش پژوهان بر این باورند که ورژن چاپی به حافظه برای تعیین محل محتوا کمک می کند و به طرز واضح این امر به سازماندهی ذهن در حال یادگیری، برای قرار دادن مطالب در حافظه بلند مدت یاری می رساند.

 

 

تکنولوژی

چندین عدد از پژوشگران بحث های فراوانی بر روی اختلاف خواندن دیجیتالی و مطالعه چاپی داشته اند و علل عدم برابر با بودن اثرات آنها را از لحاظ تکنولوژی بررسی نموده اند. نیازهای ما برای نزدیک شدن به ورژن چاپی شامل: 

نشانه های ظاهری (مانند شکل ظاهری صفحات و سازماندهی آنها) شبیه به کردن ورژن دیجیتالی مانند نمونه چاپی که به درک و توانایی ما کمک کند و توانایی یادداشت برداری های متنی.

مساله های مرتبط به مدیریت حقوق دیجیتال هنوز هم یک موضوع است! 

عدم وجود سواد دیجیتالی در ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای عضو  OECD بازهم سخت ساز است.

 

این طور نهایتا بدین شکل مطرح شده است که عرضه محتوای آموزشی و تحویل آن به یادگیرنده از روش صفحات دیجیتالی اصلا خوب نیست! با اینحال به طرز تلویحی نیز بدان معناست که باید محتواهای آنلاین بسیار روشن با توانایی درک راحت عرضه نمائیم، بیاموزیم که به چه نحو به محتوای سرگرم کننده دست یابیم.

بله، این طور نهایتا بدین شکل مطرح شده است که عرضه محتوای آموزشی و تحویل آن به یادگیرنده از روش صفحات دیجیتالی اصلا خوب نیست! با اینحال آنچه که عنوان شد به سادگی و به طرز تلویحی به ما بیان میکند که باید محتواهای آنلاین بسیار روشن با توانایی درک راحت عرضه نمائیم، بسیاری از پیشرفت دهندگان و مدرسین حرفه ای بر روی این نکته کار می کنند که به چه نحو به محتوای سرگرم کننده دست یابند. نویسنده مقاله عنوان می کند که خودش ساختارهای آموزشی آنلاین عرضه شده به وسیله ایشان بسیار ساده تر و روان تر از نمونه حضوری است، و برای رسیدن به این مهم پژوهش به ما بیان میکند که دقیقا چه باید بکنیم و بر روی کدام نکات متمرکز باشیم!

منابع:

 https://www.td.org/Publications/Blogs/Science-of-Studying-Weblog/2016/12/What-Do-You-Know-Do-We-Be taught-Much less-from-Screens

 Jabr, F. (2013). The studying mind within the digital age: The science of paper versus screens. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/reading-paper-screens

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی