آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

حافظه و یادگیری (۱)

حافظه و یادگیری (۱)

فردی را در نظر بگیرید که برای برطرف کردن تشنگی فردی می خواهد به ایشان از شیر حریق نشانی آب دهد! بی شک به نتیجه نخواهد رسید فرد سیر نمی شود حتی امکان دارد آسید بیند! این مثال در انتقال معلومات نیز صادق است وقتی که فرد تشنه معلومات است به ایشان جرعه جرعه بنوشانید …

ماه قبلی شروع به عرضه یک مجموعه مقالات در باب شناخت و محدودیت های حافظه و ذهن کردیم. محدودیت هایی که ذهن ما برای یادگیری دارد امکان دارد با دیگر عواملی که به روش بیرونی با آنها درگیر هستیم، تداخل داشته باشد که از نمونه آن وقت است، این بدان معناست که ما قصد یادگیری موضوعی را در لحظه محدود و مشخصی داریم با این وجود حافظه مان یاری نمی کند! از این جهت باید خود را با محدودیت های ذهنی مان منطبق سازیم درحقیقت چاره ای نداریم!

 

پیشتر بحث حافظه و یادگیری تصمیم گرفته ایم شما را با آنچه که در مجموعه مقالات قبلی خواندید به مساله بکشیم:

اگر مقالات قبلی که در باب نحوه دیزاین دوره برای کمک به حافظه است را مطالعه کرده باشید

نحوه دیزاین دوره برای کمک به حافظه (۱)

نحوه دیزاین دوره برای کمک به حافظه (۲)

نحوه دیزاین دوره برای کمک به حافظه (three)

به خاطر می آورید که در آن قسمت مقاله را با بازیابی معلومات شروع کردیم و عنوان کردیم که بازیابی یک رفتار بسیار ساده و در عین حال توانمند است. بازیابی معلومات در فکر انسان به وسیله حافظه بلندمدت (LTM) صورت می گیرد. 

بررسی ها نشان می دهد که بازیابی پی در پی معلومات از حافظه بلند مدت، باعث افزایش قدرت فراخوانی شده و معلومات را سریع تر به خاطر می آوریم. تکرار بازیابی به تقویت فراخوان ها کمک می کند. در باب استراتژی فراخوانی در مقاله بعدی صحبت خواهیم کرد. حال اجازه دهید تا شما را به یک فراخوانی معلومات دعوت کنیم. 

 

بررسی ها نشان می دهد که بازیابی پی در پی معلومات از حافظه بلند مدت، باعث افزایش قدرت فراخوانی شده و معلومات را سریع تر به خاطر می آوریم. تکرار بازیابی به تقویت فراخوان ها کمک می کند، به بیانی وقتی از حافظه خود بیشتر کار بکشید بهتر کار می کند!

در پایین سوالاتی را عنوان می کنیم که در باب آن ها در مقالات قبلی صحبت کرده ایم. سعی کنید به سوالات مربوطه جواب دهید بدون آن که به منابع مراجعه کنید.(سعی کنید به خاطر آورید.) قبل از تلاش برای حفاری ذهن خود به مقالات رجوع نکرده و آن ها را نخوانید! جواب این سوالات را خلاصه وار در این مجموعه مقالات نیز عرضه خواهیم کرد.

 

به سوالات پایین جواب دهید:

رفتار بازیابی معلومات:

۱. چرا حافظه کاری برای یادگیری حیاتی است؟

۲. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ما بیش از اندازه به حافظه کاری خود فشار آوریم و بخواهیم معلومات را با حجم بالا وارد مغز خود کنیم؟

three. برای داشتن یک آموزش حرفه ای چه کارهایی باید انجام شود که معلومات بیش از اندازه به حافظه کاری ندهیم؟

همان شکلی که که در مقالات قبلی شرح دادیم، دکتر سوئلر روان شناس آموزشی است که بر روی حافظه و روش یادگیری به روش گسترده ای بررسی ها داشته و شرح می دهد که روش یادگیری به چه نحو است؟ و ذهن ما از چه طریقی به ادراک مسائل تازه می پردازد؟

این روند را معماری شناختی انسان اسم می نهند. به عبارت دیگر این معماری عنوان می کند که ذهن ما به چه نحو معلومات را ادغام کرده و آنها را محاسبات می کند تا بتوانیم از دانش جدیدمان بهره ببریم. ورژن ساده شده این روش در شکل شماره ۱ نمایش داده شده است. (نکات بیشتر در باب این شکل را قادر اید در مقالات قبلی مطالعه کنید.)

 

حافظه کاری از دو نظر حاوی محدودیت است: میزان اطلاعاتی که می تواند نگه دارد و مدت وقتی که معلومات در آن باقی می ماند و برای درک معلومات تازه دو عملیات را به روش همزمان انجام می دهد: محاسبات معلومات تازه ای که به آن داده می شود، قرار دادن معلومات در دست حافظه بلندمدت به منظور ذخیره سازی.

گفتیم که یکی از مسائل مهم در روش یادگیری، محدودیتی است که حافظه کاری دارد. 

حافظه کاری از دو نظر حاوی محدودیت است:

• میزان اطلاعاتی که می تواند نگه دارد.

• مدت وقتی که معلومات در آن باقی می ماند.

به خاطر داشته باشید که حافظه کاری برای درک معلومات تازه دو عملیات را به روش همزمان انجام می دهد:

• محاسبات معلومات تازه ای که به آن داده می شود

• قرار دادن معلومات در دست حافظه بلندمدت به منظور ذخیره سازی

 

 

حافظه کاری غیر از دریافت معلومات تازه، در حال بازیابی یک مجموعه معلومات از حافظه بلندمدت است تا بتواند این دو را همراه با یکدیگر قرار دهد. حقیقت این است که وقتی به عملکرد حافظه کاری نگاه می کنیم این احساس به ما دست می دهد که این حافظه مانند یک سیستم معیوب رفتار می کند و بسیار آهسته پیش می رود با اینحال این روش عمدی است! ذهن ما به این شکل دیزاین شده.

منابع:

Reminiscence And Studying, Half 2”PATTI SHANK, PHD”

www.elearningindustry.com

Why Consideration Is Important To Studying And The Formation Of Reminiscence 

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی