آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

حافظه و یادگیری (three)

حافظه و یادگیری (three)

در این نوشتارقصد داریم سه راهی که به وسیله پروفسور سوئلر بیان شده را عنوان کنیم تا بتوانیم از آن ها در طول اموزش خود بهره ببریم. پس از آن به بیان عده ای گفتگوها در زمینه حافظه و یادگیری می پردازیم و بالاخره نوشته را به انتهای می رسانیم.

در قسمت قبل همین نوشته تحت عنوان حافظه و یادگیری(۱) محدودیت های حافظه کاری و نحوه عملکرد آن عرضه شد پیشتر حافظه و یادگیری(۲) مثالی عنوان می شود که به فهم بهتر نوشته کمک کند و به عرضه معضلات دیگری یادگیری بپردازیم…

 

 

اثر واژگونی تخصص

واژگونی تخصص در باب اثر معکوسی صحبت می کند که تکنیک های آموزش بر روی مردم آماتور و کارشناس در مسئله بحث می گذارد. (این اختلاف به میزان دانش قبلی دارد) تجربه و دانشی که فرد از قبلی درمقایسه با مسئله دارد، بر روی بار شناختی یا حافظه شناختی مردم تاثیر می گذارد. 

 

چه کسی کارشناس است؟

بیاد داشته باشید که اگر یک نفر در حال انجام کاری به مدت طولانی است لزوما به این معنا نیست که در آن کار با تجربه است. اکثر مردم وقتی که به سطح متوسطی از یک مهارت در یک شغل ویژه دست می یابند افزایش و افزایش آنها متوقف می شود. در آتی در خصوص دلیل وقوع این گزینه شرح خواهیم داد.

کسب تخصص نیاز به تلاش و لحظه دارد و بیشتر انسانها تمایلی برای قرار گرفتن در این موقعیت ندارند. از اینرو کسانی که مدت زمانی طولانی در یک حرفه سرگرم هستند، به معنای کارشناس بودنشان نیست! 

 

 

توجه به این نکته برای تعیین سطح مردم اهمیت بینهایت زیادی دارد چرا که اگر آن ها را به دلیل سابقه کاری¬شان در فیلد مردم کارشناس قرار دهید، دوره شما با سخت مواجه خواهد شد. شیوه های آموزش برای مردم تازه در یک زمینه ویژه با کسانی که در آن زمینه کارشناس هستند بطور کلی دارای اختلاف است. اگر آموزشی یکسان برای هر دو گروه در نظر بگیرید مردم یکی از گروه ها رنج خواهند برد. تحت نام مثال کسانی که در یک مسئله جدید وارد هستند نیاز به آموزش با سرعتی آرام دارند و اغلب نیاز به مطالب مطرح شده و راهنمایی های متعددی دارند از اینرو نیاز به بررسی های فراوانی خواهیم داشت تا بتوانیم تمرینات بیشتر و مناسبی برای آن ها در نظر بگیریم. در این موقعیت این کارشناسان هستند که از بار شناختی که به آن ها عرضه می شود، اذیت می شوند. به بیان دیگر حس تکراری بودن به این دسته دست می دهد. 

در حقیقت اگر به مردم کارشناس آموزشی را عرضه دهیم که آن را در دست مردم با دانش کمتر قرار داده ایم، اثرات افزونگی را در آن ها خواهیم دید. (اثرات افزونگی را قادر اید در مجموعه مقالات نحوه دیزاین دوره برای کمک به حافظه مطالعه کنید.) کارشناسان علاقه دارند تا بیشتر بر روی طرح ها و مشکلاتی که با آن برخورد کرده اند، بحث کنند و قادر باشند از مردم کارشناس دیگر بازخورد دریافت کنند. تحت این شرایط کسانی که در مسئله تازه هستند امکان دارد یادگیری را از دست بدهند و احساس جدایی از این روش داشته باشند. با این وجود اصلی ترین نکته در اینجا تشخیص مردم کارشناس از غیر کارشناس بوده و این کار در رفتار ساده نخواهد بود!

 

چگونه می توان واژگونی تخصص را در مثال کدنویسی پزشکی گنجاند؟

نخستین سخت این است که تشخیص دهیم چه کسی مهارت دارد و چه کسی جدید کار است؟ (فرد جدید کار امکان دارد ۱۵ سال سابقه کاری داشته باشد) به خاطر داشته باشید که مردم کارشناس یک سازمان انگشت شمار بوده و باید بیشتر توجه شما به سوی مردم جدید کار باشد. نخستین قدم یافتن صاحبنظران کارشناس است تا قادر باشید با آن ها در باب آموزش به بحث و گفتگو هزینه کنید. اغلب کارشناسان عموما از تفاوت در عرصه کاریشان استقبال می کنند. (کارشناسان معمولا به روز هستند. آن ها علاقه دارند تا یکی از مردم اصلی سازمان باشند و اطلاعاتی که باعث تغییر در فرایندهای سازمان و فیلد مرتبط به آن ها می شود را در دست داشته باشند.)

 

آیا مردم واقعا به روز بوده و تکمیل تغییر هستند؟

مردم در صورتی که کارشناس در آن زمینه باشند، می توانند به شما کمک کنند. آن ها می توانند در باب چگونگی آموزش مسئله تازه نظر دهند و به شما بگویند که بهره برداری از چه منابعی به نفع یادگیرندگان خواهد بود چرا که عموما مردم کارشناس خود در مسیر یادگیری بوده و منابع را کشف کرده و درمقایسه با شما در مسئله مربوطه ماهرترند. مورد مطرح شده یک راه عملی برای آموزش در یک تخصص تازه بوده (راهی عمومی نیست) شما می بایست از خود مردم استفاده کنید. (مانند تخصص کدنویسی های پزشکی)

 

خلاصه:

وقتی که با موضوعات بسیار تخصصی در مساله هستید از کارشناسان آن زمینه راهنمایی بخواهید. این کارشناسان عموما منابع خوبی هستند که در معرض بوده و با دانش خود می توانند کمک کنند تا تلاش شما نتیجه دهد. در طرف مقابل امکان دارد که مردم دانش کافی در عرصه ای را داشته با اینحال مهارتی در عرصه آموزش دادن نداشته باشند که تحت این شرایط شما باید یک مجموعه توانایی آموزشی را در کوتاه مدت به آن ها یاد دهید. در حقیقت وقتی که کاری بسیار تخصصی به شما توصیه می شود و شما تجربه ای در آن عرصه ندارید نخستین گام یافتن مدرس خوب است! شما باید قادر باشید این مردم را جذب کنید و از آن ها منابع را دریافت نمائید و در صورتی که علاقه به تدریس داشتند مردم را به این کار ترغیب کنید. شاید دوست داشته باشید بدانید که برای بیشتر افرادی که در آن آموزش کارشناس نیستند ترجیح بر این است که کارشناسان همان کار به آن ها آموزش دهند و سوالات دقیق پرسیده شود تا کسانی که در سطح پایین تری از تخصص قرا دارند با استناد به سوالات مطرح شده، بهتر یاد بگیرند.


منابع:

Reminiscence And Studying, Half 2”PATTI SHANK, PHD”

www.elearningindustry.com

Why Consideration Is Important To Studying And The Formation Of Reminiscence 

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی