آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

چرا مردم آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (۲)

چرا مردم آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (۲)

ممکن است بر این باورهستید که مردم باهوش و یا حتی نوابغ چیزی را فراموش نمی کنند با اینحال بیاد داشته باشید که هر موردی حتی کوچک ترین را اگر در کار و رفتار استفاده نکنید مطمئنا به دست فراموشی سپرده می شود. کار کردن براساس محتوای فراگرفته باعث می شود آن را با تمام وجود حس کنیم و این نکته ای است در جهت دیرتر از یاد بردن موضوعات. 

در قسمت قبل عنوان کردیم که عامل اصلی فراموشی، عدم تقویت ذهن است. به علاوه از طرف دیگر چگونگی یادگیری مطالب نیز بر فراموشی موثر است. به کارگیری محتوایی که می آوریم، به خاطر اوردن آن ها را برایمان آسوده تر می سازد.

 

 

چرا مردم فراموش می کنند؟

علم یادگیری متنوع و گسترده بوده و مطالبی که انسان ها یاد می گیرند بسیار وسیع است با اینحال در تمامی آن ها فراموشی می باشد و در تمامی آن ها نوع فراموشی تفاوتی ندارد. افراد زیادی بر این باورند که ما چیزی را که می بینیم و می شنویم، ثبت می کنیم با اینحال در حقیقت این طور نیست و همه چیز را ثبت نمی کنیم. ممکن است یکی از دلایل اصلی فراموشی، به خاطر نسپردن موضوعات در وهله اول است. زمانی نوشته ای را به خاطر می آوریم که ان را با تمام وجود یاد گرفته باشیم چرا که محتوا می بایست در حافظه بلندمدت ما کدگذاری شده باشد. توجه داشته باشید که در نوشته قبلی در باب روند کاری حافظه صحبت کردیم. مسئله می بایست در حافظه کاری ما جا افتاده باشد و به حافظه بلندمدت ما سپرده شده باشد و بالاخره با کدگذاری آن، قادر به یادآوری آن ها باشیم. اگر به خوبی یاد نگرفته باشیم، کدگذاری صحیح بر روی آن شکل نمی گیرد. 

در اینجا با دو مبحث رو به رو هستیم:

• خوب یاد بگیریم

• بعد از خوب یاد گرفتن چه اتفاقی رخ می دهد که فراموش می کنیم. 

  در مقالات بعدی در مور داین روش که “چگونه قادر ایم کاری انجام دهیم که بهتر بیاموزیم” صحبت خواهیم کرد.

پیشتر مقاله فرض بر این است که یادگیری رخ داده و هم اینک اتفاقی پیش آمده که شما یادتان می رود. 

در سال ۲۰۱۶ مقاله ای در Psychological Science به وسیله آقای Talya Sadeh و همکارانش عرضه شد. در این مقاله بر روی علم حافظه بحث شده که چرا ما فراموش می کنیم. به علاوه از طرف دیگر به تمریناتی در زمینه یادگیری و چگونگی پیشرفت تمرین جهت با خاطر داشتن مسئله نیز اشاره شد. دانشمندانی که بر روی حافظه انسانی تحقیق می کنند اعتقاد دارند که فراموشی به دو دلیل رخ می دهد: decay و interference

Decay بدین معناست که حافظه در طول لحظه محو می شود اگر نادیده گرفته شود و به میزان کافی به ان مراجعه نشود. در حقیقت اطلاعاتی که به ان ها مراجعه نمی شود، محو می شوند. 

Interference به معنای تداخل است. وقتی که در حافظه خود اطلاعاتی را دارید اگر اطلاعاتی شبیه به با معلومات قبلی را به ذهنتان بسپارید موضوعات قبلی شبیه به پاک خواهند شد. Sadeh و همکارانش به این نتیجه رسیدند که نوع فراموشی به روش عمده وابسته به حافظه ابتدایی بوجود آمده است. به گفته دانشمندانی که بر روی حافظه انسانی کار می کنند که به اسم حافظه اخباری مشهور است برای به خاطر آوردن چیزهایی که به آن نیاز داریم به دو شکل رفتار می کند: familiarity  و  recollection(به روش آشنایی و تجدید خاطره)

 

 

حافظه familiarity حافظه ای است که حاوی نکات نیست. تحت نام مثال من با وام مسکن آشنا هستم و یک مجموعه معلومات در این عرصه دارم که کدام یک خوب است. با اینحال اطلاعاتی در خصوص نکات کار نمی دانم و تنها از آزمایشات بهره می برم. اگر فردی کارشناس در این زمینه سوالات هدفمندی از من بپرسد مطمئنا به کم عمق و محدود بودن معلومات من پی خواهد برد. حافظه های بنا شده بر آشنایی علاقه به جنگ های فیسبوکی دارند یا به عبارتی بحث های کم عمقی که در بین مردم بوجود آمده و هیچ یک معلومات کاملی از مسئله بیان شده ندارند.

حافظه Recollection (تجدید خاطره) می تواند معلومات قابل توجه ای را با نکات فراوان در عرصه ای ویژه بازیابی کند. تحت نام مثال اگر بخواهیم در زمینه ای مانند پخت در دماهای مختلف که آن را به خوبی انجام داده ایم، صحبت کنیم قادر ایم آن را با نکات بیان کنیم. مثلا قادریم بگوییم که با پایین آوردن دما، غذا مغز پخت می شود با اینحال با بالا بردن دما امکان دارد غذای شما بیش از اندازه سرخ شود. وقتی که شما به این شکل در باب موضوعی فکر کنید و راه حل بدهید قادریم بگوییم که تجدید خاطره کرده اید. بالاخره حافظه تجدید خاطره مسائل را همراه با ریز نکات نگه داری می کند. اگر شما موضوعی را با تمام وجود حس کرده باشید به سادگی قادر هستید تا ریز نکات مرتبط به ان را به خاطر آورید. 

 


منابع:

What Do You Know: Why Do Individuals Overlook What They Be taught?” Patti Shank”

www.td.org

Replication and Evaluation of Ebbinghaus’ Forgetting Curve

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی