آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

چرا مردم آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (۱)

چرا مردم آنچه که یاد می گیرند، فراموش می کنند؟ (۱)

فرضیه های بسیار گسترده و متفاوتی در یادگیری سازمانی مطرح شده مبنی بر این که مردم به چه نحو و با چه سرعتی معلومات را فراموش می کنند و مطالبی که فرا گرفته اند را از یاد می برند. بررسی ها متفاوتی که براساس نقطه نظرها دارای اختلاف شکل گرفته نشان می دهد که میزان و نرخی که مردم معلومات را فراموش می کنند وابسته به چگونگی کسب معلومات است.

ممکن است به شبیه به جمله پایین را زیاد شنیده باشید.

” ما ۱۰% مواردی را که می خوانیم، ۲۰% چیزهایی که می شنویم و ۳۰% آیتم هایی را که می بینیم، به خاطر می آوریم.”

به شکل پایین بنگرید. ممکن است این منحنی به چشم شما آشنا باشد. این منحنی به اسم منحنی فراموشی یا (Ebbinghaus) شهرت یافته است. 

 

هرمان ابینگ هاوس (۲۴ ژانویه ۱۸۵۰ — ۲۶ فوریه ۱۹۰۹) روانشناس آلمانی تحت نام صدرنشین بررسی ها تجربی حافظه شهرت دارد، به علاوه از طرف دیگر منحنی فراموشی و وقفه در یادگیری ابداعی وی از شهرت بسیاری دارا است . ایشان نخستین فردی است که منحنی آموزش را توصیف کرد. ایشان به علاوه از طرف دیگر پدر و پیشرفت دهنده فلسفه نئو کانتی فیلسوف ژولیس ابینگ هاوس بود.

ابینگ هاوس منحنی خود را این گونه توصیف می کند که:

” انسان به دلیل این منحنی فراموش می کند و عامل این موضوع، عدم تقویت ذهن است.”

در حقیقت پروسه فراموشی بسیار سریع اتفاق می افتد اگر تقویت ذهن رخ ندهد. خط سبز طرح نمایش دهنده فراموشی بدون تقویت ذهن است. 

به نظر شما آیا چنین فرضیه برای فراموشی صحیح است؟ آیا این طرح می تواند درک ما را درمقایسه با فراموشی تمام و کمال پوشش دهد. این یک معنی اهمیت بینهایت زیادی دارد چرا که آن نکاتی را که ما در باب فراموشی می دانیم و درمقایسه با آن اطمینان داریم بر چگونگی به خاطر سپردن آموزش هایمان موثر خواهد بود. این که ما بدانیم با به چه نحو مطالعه کردن، دیرتر فراموش می کنیم در یادگیری ما موثر است.

سوالات پایین را خوانده و جواب صحیح را انتخاب کنید. پیشتر به بررسی تحقیق خود در این عرصه می پردازیم و در باب آن بحث خواهیم کرد.

 

 

پرسش: آیا میزان فراموشی معلومات بستگی به چگونگی دریافت معلومات دارد؟ چه مدتی از لحظه دریافت معلومات شما می گذرد؟

A. بله، فراموش کردن وابسته به چگونگی دریافت معلومات و مدت وقتی که از آن می گذرد، بستگی دارد.

B. خیر، فراموش کردن تنها به چگونگی معلومات بستگی دارد.

C. خیر، فراموش کردن تنها به مدت وقتی که از دریافت معلومات می گذرد، بستگی دارد.

D. خیر، فراموش کردن به چگونگی یادگیری معلومات بستگی دارد.

قبل از شروع بحث، این نکته را به خاطر داشته باشید که درصدهایی که در باب چگونگی فراموش کردن مردم هستند و از سمت فردی دیگر به دست شما می رسد، صرفا براساس عده ای نظریات یا آزمایشات ساخته شده چرا که فراموشی، از قانون ویژه ای پیروی نمی کند. (منظور همان ۱۰% خواندنی ها، ۲۰% جذاب ها، ۳۰ % دیدنی ها و …. است.)

اگر از لحاظ شما این محاسبه مضحک به نظر می رسد مطمئنا همینطور است چرا که در حقیقت نیز این ها درصد هستند و در این مسئله می بایست به خود بنگرید. 

حال اجازه دهید که در خصوص منحنی فراموشی مشهور Ebbinghaus صحبت کنیم. منحنی که امروزه بررسی ها آموزشی بسیاری براساس آن حرکت کرده و بسیار دلنشین بنا شده است. در سال ۱۸۸۵، Ebbinghaus هجاهای سمبل های بی معنی را حفظ کرد و سعی کرد تا توانایی خود را در به خاطر آوردن آن ها در طول یک دوره زمانی و در یک طرح رسم کند. نتیجه بررسی ها انتشار یافته هم اینک به منحنی فراموشی مشهور مبدل شده است. آیا مطالعه ای که بر مبنای ذهن یک نفر اندازه گیری شده به لحاظ کیفی پذیرفتنی است؟ به روش معمول ما برای آن که بتوانیم در باب یک تحقیق به نتیجه ای جامع دست یابیم نیاز به تعداد مردم بیشتری داریم. 

آیا فراموش کردن یک مجموعه هجا یا سمبل های بی معنی مثل نکات معنادار و ذاتی هم روند هستند؟

خیر مطمئنا یکسان نیست. از این جهت قادر ایم طرح Ebbinghaus را تحت نام یک نمونه ابتدایی مقرر کرده و آن را تحت نام یک محقق حافظه ابتدایی در نظر بگیریم. مطمئنا از آن وقت تا به امروز بررسی ها فراوانی در این زمینه انجام شده و به نتایج متفاوتی رسیده اند. از این جهت از لحاظ ما جواب صحیح پرسش بالا گزینه D خواهد بود. گزینه C نیز می تواند جواب شایسته و مناسبی باشد در صورتی که کلمه تنها  را از آن برداریم. این مسئله دلیل می شود تا شما نیاز به آموزش در لحظه احتیاج را درک کنید. ( اگر وقتی که به داشتن مهارتی نیازمند هستید، آن را فرا گیرید مطمئنا آن را به خاطر خواهید داشت و فراموش نمی کنید.) 

 


منابع:

What Do You Know: Why Do Individuals Neglect What They Be taught?” Patti Shank”

www.td.org

Replication and Evaluation of Ebbinghaus’ Forgetting Curve

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی