آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

four استراتژی موثر برای تعامل در آموزش الکترونیکی (۲)

four استراتژی موثر برای تعامل در آموزش الکترونیکی (۲)

 تصور نکنید که تعامل تنها در کلاس های حضوری می باشد حتی وجود تعامل در دوره های آموزش الکترونیک از ارکان اصلی به شمار می آید. همان شکلی که که در کلاس های درس حضوری پرسش پرسیدن و صحبت کردن باعث ترغیب یادگیرندگان به فکر کردن می شود، در محیط یادگیری الکترونیکی هم شبیه کلاس های درس بودن تعامل نیاز است.

در قسمت قبل عنوان کردیم که عرضه اشخاص می تواند یکی از راه های اساسی برای شناسایی مردم است و شما از ان طریق قادر اید محتوای لازم مردم را دیزاین کنید تا همراه با آموزش، جذابیت دوره شما گسترش یافته و مردم بیشتری جذب شوند. به علاوه از طرف دیگر برنامه سوالات پیوسته در طول دوره می تواند به فرد کمک کند تا محتوایی را که از قبل فرا گرفته را فراموش نکند و دائما به آن ها مراجعه کند. 

 

 

۱. شخصیت خود را نشان دهید.

هان طور که می دانید برقراری تماس عاطفی با مردم می تواند در میزان یادگیری آن ها موثر باشد. اگر شما قادر باشید شخصیت خود را به لحاظ عاطفی به کاربرانتان نشان دهید، مطمئنا قادر اید دلیل ایجاد انگیزه در آن ها شوید و یک رابطه تعاملی با مخاطبان برقرار کنید. توجه کنید که همه مصرف کنندگان در طول دوره آموزشی نیاز دارند با سایرین تماس برقرار کنند. حتی امکان دارد این تماس با یک فرد ویژه باشد. مطمئنا احساس خوبی در فرد ایجاد خواهد شد اگر بداند با یک ربات در تماس نیست. اینکه مخاطبا قادر باشند با شما تماس داشته باشند یا نه، به مدل، لحن نوشتن و تن صدای شما بستگی دارد. برای نمونه بهره برداری از یک المان شوخ طبعی در زمان صحبت با مردم می تواند توجه آن ها را درمقایسه با شما و محبت شما جلب کند و به روند یادگیری سرعت بخشد.  شخصیت فرد تنها در لحن و گفتار منعکس نمی شود حتی در UI و UX که به وسیله فرد دیزاین می شود نیز نمود دارد. (منظور همان دیزاین دوره آموزشی است) 

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا سایت شما گرم و دوستانه است یا تلخ و تند؟ آیا در فرد احساس نزدیکی پیش می آید یا دوردستی و فاصله گرفتن؟ آیا از عکس ها گرافیکی و تصویر در سایت خود استفاده کرده اید یا نه؟ عنصر های گرافیکی استفاده شده به وسیله شما، فرهنگ و نگرش کمپانی مربوطه را منعکس می کند. تحت نام مثال تصویر ها می توانند یک محیط سنتی را در یک کمپانی به مایش بگذارند و یا اینکه حس حرفه ای و در عین حال رسمی بودن محیط را به استفاده کننده القا کنند. تصویر این مسئله نیز صادق است و امکان دارد عکس ها نمایش دهنده محیطی گرم و صمیمی باشند. عنصر های رابط کاربری می توانند در عین سادگی توانایی های خوب را در دست استفاده کننده قرار دهند. این عنصر های می توانند در شکل دکمه هایی که حاصل تجربه فرد است، عرضه شود که با کلیک بر روی هر یک از آن ها، استفاده کننده به موارد دلخواه دسترسی داشته باشد. 

 

۲. حیرت آور و لذت بخش بودن

اگر بخواهید دوره خود را لذت بخش کنید از چه راهی استفاده می کنید؟ یکی از شیوه ها برای انجام این کار عرضه نکاتی تعاملی است تا قادر باشید درک مطالبی را که در شکل دوره به فراگیران خود منتقل می کنید، راحت کنید. اگر بخواهیم در این عرصه مثالی بزنیم تا بهتر آن را درک کنید، دارایی های صوتی و تصویری است. تحت نام مثال قادر اید فیلمی عرضه دهید تا مصرف کنندگان در وقت آزاد خود به مشاهده آن بپردازند و تجربه آموزشی خود را گسترش داده و بر تعامل مردم با یکدیگر موثر باشد. استراتژی های صوتی و تصویری برای ایدگیرندگان فضایی را ممکن می کند که قادر باشند معلومات زیادی را پیرامون مواردی از قبیل لحن گفتگو، زبان بدن و ….. به دست آورند تا قادر باشند درک مطالب و تعامل با آن ها را افزایش بخشند. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم محتوایی که خارج از چارچوب درسی باشد به یادگیرنده این امکان را می دهد تا تمرکز بیشتری داشته و از تسهیلات یادگیری بیشتری بهره ببرد. به عبارت دیگر هر آیتمی که غیر از چارچوب درسی به یادگیرندگان عرضه می شود این احساس را به فرد می دهد که بیشتر و بهتر یاد می گیرد و تمرکزش گسترش می یابد. به همین خاطر مهم است که محتوای عرضه شده به مردم محدود باشد تا در اثر گستردگی مردم را دچار سردرگمی نکند و راهی باشد تا بتواند ذهن فرد را برای تمرکز بر مسئله آمادگی از قبل تکمیل تر سازد و درمقایسه با مسئله منحرف نشود. 

 

 

نمونه دیگری از استراتژی های تسهیل یادگیری در اموزش آنلاین بهره برداری از بازی سازی (Gamification) است که درمقالات متعددی به آن اشاره کرده ایم. (لینک مقالات)

• eight راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک

• نکاتی در باب بهره برداری از بازی ها در دوره های آموزش الکترونیک

• Gamification  تولیدکنندگان را سر ذوق می آورد

همان شکلی که که قبلا هم اشاره کردیم بازی سازی به استفاده کننده شما این اجازه را می دهد از روش راه های تازه و هیجان انگیز به تعامل با محتوای آموزشی خودشان بپردازند.

در مقالات قبلی اشاره شد که بازی سازی به چه نحو می تواند تعامل بین مردم را گسترش دهد و از میزان کاهش تمرکز و از دست رفتن آن بکاهد. شرح دادیم که بازی سازی اگر به خوبی دیزاین شده باشد این اجازه را به یادگیرندگان می دهد تا دانشی قصد کسب آن را دارند با انگیزه به دست آورند. این گسترش تعامل می تواند از روش عناصری مانند نمرات، تابلوهای رهبری (Leaderboard)، مدال ها و …..

 

نتیجه گیری

حفظ توجه کمپانی کنندگان نیاز به تنوع در شیوه های دیزاین تعاملی دارد. به علاوه از طرف دیگر باید در دوره خود تلاش کنیم تا راهی بیابیم که مردم به درک نیازهای خود بپردازند و سطح مهارت خود را بالا ببرند و به میزان تماس آن ها با محتوا نیز دقت کنیم. به علاوه از طرف دیگر باید در جستجوی راه حل های متنوع در جهت تعاملی کردن روش و اجرایی آن در محیط آموزشی خود باشیم.

جمله آقای Aaron Walter این گونه اشاره می کند که “ما نه فقط به دیزاین صفحات اموزشی خود می پردازیم حتی در حقیقت به دیزاین تجارب انسانی می پردازیم.” 

در صورتی که این جمله را بر ذهن خود حک کنید قادر اید دوره دلنشین تری ایجاد کنید. 

از دیگر راه کارهایی که باعث گسترش تعامل بین محتوا و مصرف کنندگان می شود، آموزش مردم در جهت به کارگیری شیوه های تکنیکی به روز است تا قادر باشند در هر لحظه و مکانی به معلومات لازم خود دسترسی داشته باشند.

منابع:

four Efficient Methods To Have interaction eLearners “Keith Gibson”

www.elearningindustry.com

four Methods To Enable Your eLearners To Bloom

بخش آموزش الکترونیکی سایت آن رد، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی