آموزش دی وی دی |مجله آموزشی مقالات آموزشی, ترفندهای آموزشی

۵ باور غیر حقیقی در باب آموزش الکترونیک (۲)

۵ باور غیر حقیقی در باب آموزش الکترونیک (۲)

صرفه جویی در لحظه، هزینه و یادگیری محتوایی که به ان ها علاقه مند هستیم می تواند از نمونه مواردی باشد که گرایش به بهره برداری از آموزش الکترونیک را گسترش دهد با اینحال عده ای اعتقاد دارند که شیوه های آموزشی استفاده شده در این نوع از آموزش نادرست بوده و برای اشتغال خوب نیستند.

 همان شکلی که که قبلا هم اشاره داشتیم آموزش الکترونیک یک آموزش یادگیرنده محور بوده و توانایی دیزاین با توجه به نیازها و علایق مخاطبان را داراست حتی مردم می توانند با رعایت عده ای اصول به دیزاین دوره مورد نظر پرداخته و در صورت کسب موفقیت آن را در دست سایرین بگذارند.

 حتی مردم در این راه می توانند از ویدیوهای آنلاین نیز بهره ببرند و یادگیری را به روش حرفه ای پیشرفت دهند. قادریم بگوییم هم اینک بسیاری از کمپانی ها در حال مبدل محتوای خود به فیلم های آموزشی و بالاخره عرضه آن ها در شکل آموزش های الکترونیک هستند.

براساس آنالیزهای صورت گرفته بر آموزش الکترونیک به وسیله گروه Brandon Corridor راه حل های آموزشی تلفن هوشمندی و اجتماعی هر روزه در حال پیشرفت بوده و شهرت بیشتری را در بین مردم کسب می کنند بدین جهت سرمایه گذاری هایی در زمینه گسترش این نوع از آموزش و قرار گرفتن آن در صدر اولویت ها مقرر کرده شده است. با اینحال در این بین باورهای نادرستی می باشد که به چندین عدد از آن ها در نوشته قبلی اشاره کردیم و پیشتر به شرح دیگر موارد می پردازیم.

three. تنها طراحان آموزشی می توانند یک دوره آموزشی دیزاین کنند!

یکی از رایج ترین باورهای غلطی که در باب آموزش الکترونیکی می باشد این باور است که تنها طراحان آموزشی (مهندسان دیزاین آموزشی) قادرند یک برنامه آموزشی دیزاین کنند.

 در حقیقت این کار از عهده هر کسی ساخته است! در حقیقت شما قادر اید خروجی های فراوانی از ابزارهای آموزش الکترونیکی مشاهده نمائید که به وسیله طراحان آموزشی دیزاین نشده اند حتی مردم بطور کلی عادی با مطالعه دستورالعمل ها و با بهره برداری از قالب های خیلی ساده و برنامه های راحت به شخصی سازی و دیزاین برنامه براساس نیاز خود و نوعی که خود علاقه دارند، پرداخته اند.

four. کارمندان از آموزش الکترونیکی فرار می کنند!

امکان دارد شما هم شنیده باشید که کارکنان از آموزش های الکترونیکی ناراضی بوده اند، که یقینا تنها به این دلیل است که تحت آموزش نادرستی قرار گرفته اند. این موضوع در باب آموزش های غیر الکترونیکی نیز می افتد. به جای آن که کلا شیوه آموزشی را پایین پرسش ببریم ممکن است بهتر باشد به ارزش و مرتبط بودن محتوا توجه شود، در آن صورت مطمئن باشید که مردم تجربه مثبتی با آموزش خود خواهند داشت. فیدبک های مثبت، نتایج مثبت ایجاد خواهند کرد.

 غیر از این در مطالب قبل هم به دفعات عنوان نمودیم که یک سیستم مدیریت آموزشی خوب و کارا می تواند به یادگیری کارکنان کمک شایانی نماید. آن ها می توانند میزان پیشرفت خود را بطور کلی مشاهده کنند و سیستم نظارتی از میزان پیشرفت از جانب مدیران نیز بطور کلی ممکن است. به علاوه از طرف دیگر این روند باعث سهولت در آموزش می گردد چونکه آن ها با دسترسی به میزان پیشرفت خود دقیقا متوجه خواهند شد که در کدام مرحله به چه میزان ضعف دارند!!

۵. این دسته از برنامه ها بسیار پرهزینه بوده و برای اشتغال خوب نیستند.!

خوب شما قضاوت کنید. وقتی یک برنامه آموزشی الکترونیکی را اجرا می کنید میلیون ها دلار صرفه جویی می کنید! اکنون تصمیم گرفته اید یک خط آموزش را مجددا اجرا کنید، بسیار عالی بفرمایید! به جلو بروید، هیچ مشکلی نیست. هیچ کس هم شما را قضاوت نمی کند که چرا یک درس را مجددا مرور می کنید چرا که به ان نیاز دارید.

 این طور نهایتا بدین شکل مطرح شده است که آموزش الکترونیکی یک رسانه کارآمد کم هزینه است به جای این که مکررا یک نفر را تحت نام یک مدرس برای کارمندان تازه استخدام کنید. شما قادر اید یک کلاس راه بیندازید و منابع و مواد درسی و … را کپی کنید. با با وارد کردن یک برنامه، بار گزاری کردن محتواهای به روز شده و چند کلیک و دادن دسترسی به مردم، یک دوره  آموزشی آنلاین را با مخاطبان خود شروع کنید با اینحال این موارد تنها بخشی از مزایای این نوع آموزش است، سادگی و راحتی را هم می توان به مزایایی آن اضافه نمود.

فرض کنید که اگر قرار باشد کارکنان و مخاطبان شما در موقعیت های مختلف جغرافیایی باشند و از فرهنگ های مختلف که مسائلی چون مسافت و فرهنگ هم درگیر باشد، تا چه میزان این نوع آموزش کار را راحت کرده است؟ تا چه میزان در لحظه صرفه جویی شده ! به علاوه از طرف دیگر فضایی که مقرر شده بود اشغال شود و بالاخره هزینه های استفاده شده در این راه را بیاد داشته باشید.

مطالب مرتبط:

۵ باور غیر حقیقی در باب آموزش الکترونیک (۱)

۵ باور غیر حقیقی در باب آموزش الکترونیک (۲)

 

منابع
۵ Frequent eLearning Myths  ?ERICA LASOLA-CARAMOL ?
۹ Myths About eLearning Authoring Instruments And How To Use Them Correctly
www.elearningindustry.com

بخش مرکز یادگیری سایت آن رد
تهیه: فائزه خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی